Jag gillar att åka kollektivt.
Jag tycker att man lär känna en stad bäst genom att åka med lokala färdmedel. I Riga tar jag alltid spårvagnen, i Berlin oftast tunnelbana eller pendeltåg, i Toronto blir det spårvagn eller t-bana. I samtliga av de nämnda städerna fungerar det klanderfritt. I Riga köper man biljett av chauffören och stämplar den själv i en automat, i Berlin köper jag oftast ett kort för det antal dagar jag vill resa och stämplar i en automat och i Toronto tar man fram pennan och sticker hål i rutorna för dag och månad.
Det finns helt enkelt inte utrymme för några missförstånd, vilket det tyvärr gör hos min lokala reseleverantör, SL.
I torsdags reste jag till ett äldreboende för att hälsa på hos en av mina klienter som God man. Lämnade förköpsremsan till busschauffören som stämplade. Jag kollade klockslaget och såg att det var korrekt.
Det är nämligen inte korrekt alla gånger...
När jag skulle tillbaka hem noterade jag att klippet fortfarande gällde för att resa, så jag lämnade häftet till busschaffisen och påpekade att det fanns tid kvar.
Chaffisen klippte glatt två kuponger till. Jag protesterade. Då tog han ut hörlurarna och undrade argt vad jag ville. Att en busschaufför sitter och lyssnar på musik i jobbet har jag ingenting emot, men att han ska vara så upptagen av det att han missar dialogen med sina passagerare gillar jag inte.
Efter en diskussion om hans överdebitering pekar han på den förra stämpelns datum. Den var fem dagar för gammal. Chaffis nummer ett hade alltså inte kollat vilken dag som var inställd och detta skulle alltså jag betala för!
Ringde SL:s kundtjänst och fick veta att jag kanske kunde få upprättelse om jag skickade in en skriftlig redogörelse samt min remsa i original.
Då remsan ägs av mitt företag och revisorn behöver den erbjöd jag mig att skicka en kopia, men det gick inte alls för sig. Jag får helt enkelt känna mig blåst på de drygt två tiorna som jag blev överdebiterad.
För några år sedan köpte man häften med tio kuponger som gällde för en resa styck. När jag nästan gjort slut på häftet såg jag att kupong nummer nio saknades.
Förmodligen en oärlig spärrvakt som tog chansen att tjäna lite extra.
Ringde även då till kundtjänst. Fick höra att det var grova anklagelser jag kom med och att de inte kan utsätta sin personal för sådant.
Men jag då? Det är ju jag som är kunden och behövs för deras existens.
Ska jag utsättas för att gång efter annan bli blåst av lurifaxarna på SL utan möjlighet till upprättelse?
Vid det enda tillfälle jag klagat hos ICA:s kundtjänst på en undermålig vara kom ett presentkort på dubbla beloppet som varan kostat. Kunden har alltid rätt, i varje fall där det finns konkurrens. Men SL har ju inga konkurrenter så de kan ju bära sig åt hur som helst. Tror de.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar