Du som kommer med flyg till Köln för att fortsätta till Västtysklands forna huvudstad Bonn och väljer buss eller taxi bör hålla ögonen öppna under vägen.
Du färdas nämligen på den allra första biten av tyska Autobahn.
Den 20 kilometer långa sträckan började byggas 1929 och invigdes 1932 av Konrad Adenauer som var initiativtagare till bygget.
Adenauer var en man som visste vad han gjorde och sade. I invigningstalet sa han bland annat: Så här kommer framtidens landsvägar att se ut.
Fem år senare hade Tyskland fått 200 mil Autobahn, så Adenauer fick rätt i sin profetia.
Rhendalen har dock mycket mer än en klassisk motorväg att erbjuda.
Min favoritweekend innehåller både en kryssning på Rhen från Bonn (där man övernattar) till Königswinter som är en trevlig småstad med mycket korsvirkeshus och billiga biergartens. Ett besök i Petersberg (taxi från Königswinter) där man får en magnifik utsikt över dalen samt ett nedslag i Köln med en obligatorisk Kölsch på någon av uteserveringarna i skuggan av Domen.
Ölet Sion Kölsch rekommenderas varmt.
Till Köln tar man sig billigast med lågprisbolaget Germanwings fina Airbus.
Mer info om saker att göra hittar du på Tyska Turistbyråns hemsida: http://www.tyskland-info.se.
För att slippa kommentarer om att sträckan Köln-Bonn inte är den äldsta Autobanh-sträckan i Tyskland vill jag bara klargöra att AVUS i Berlin (invigd 1921) byggdes i första hand för att nyttjas som racerbana, inte som Autobahn.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar