söndag 9 januari 2011
Att åka tåg
Tågresor är oftast ett bra sätt att lära känna ett nytt land.
Jag flyger gärna till destinationen, men fortsätter gärna med lokala transportmedel nä jag kommit fram.
Jag minns en resa i Tyskland. Skulle ta mig från Wolfsburg till München med ett par stopp på vägen. Såg fram mot vackra alplandskap och läckra vyer. Det blev en besvikelse. De effektiva tyskarna hade sprängt tunnlar genom bergen. Men ICE-tågen var bekväma och snabba.
En annan tågresa i Tyskland gick från Berlin till Rostock. Den resan rekommenderas!
Då får man uppleva ett Tyskland som fanns i gamla öst, direkt från ett bekvämt ICE-tåg! När tåget passerade en gammal tågkyrkogård blev jag frestad att dra i nödbromsen, men jag lyckades bärga mig.
Under en lat solresa till Port El Kantaoui i Tunisien ville jag insupa lite storstadsluft och tog tåget till Sousse. Givetvis valde jag första klass, då biljettpriset var otroligt lågt. Den barska konduktören jagade ut några pendlande skolungdomar så att jag fick njuta av min egna kupé innan tåget rullade söderut längs södra Medelhavskusten.
Jag noterade hur skräpigt det var på banvallarna, till skillnad hur det stod till på de fina turistanläggningarna. Men jag fick ju uppleva det riktiga Tunisien och inte bara tillrättalagda turistanläggnngar.
Broschyren och biljetten som illustrerar detta inlägg är ett minne från en tågresa i USA i fjol.
Den som vill uppleva någontin alldeles extra tar tåget från Chicago till Los Angeles och gör ett par stopp på vägen. Linjen är både en turistlinje och en vanlig pendlarlinje. Själv testade jag sträckan från Princeton till Chicago, totalt två timmar. Du som vill resa hela vägen hittar mer info hos AMTRAK. Leta efter Southwest Chief Route.
Närmast väntar ett par resor till våra grannländer Finland och Lettland.
Både Helsingfors och Riga har spårvagnar, så jag lär resa spårbundet där också!
Det kanske skulle vara läge för svenska Banverket att kolla hur spårbunden trafik fungerar i andra länder, för där fungerar den!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar